Tuesday, May 6, 2014

Prinsip undang-undang antarmanusia di seluruh dunia (Malay Version)



Prinsip-prinsip undang-undang kemanusiaan antarabangsa


Prinsip pertama : Daripada maksud perundangan sir ialah mencapai keadilan di kalangan manusia dalam semua kes-kes perang dan keamanan kerana hukum-hukum Allah dan buku-buku suci dan mesej Tuhan semua turun untuk mencapai keadilan benar di kalangan manusia,  seperti yang tertera di dalam ayat ke dua puluh lima surat Alhadid : Sesungguhnya Kami telah mengutus rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti yang nyata dan telah Kami turunkan bersama mereka Al Kitab dan neraca (keadilan). Perlu juga dinyatakan di sini bahawa ayat ini telah menyebut perkataan manusia dalam konteks pentadbiran keadilan, yang menunjukkan kepada pencapaian keadilan di kalangan manusia semuanya adalah satu matlamat terbesar undang-undang ilahi .


Prinsip kedua : ialah pencapain kesetaraan yang merupakan asas hubungan antarabangsa antara manusia. Sesungguhnya Allah menciptakan manusia semuanya daripada Adam dan Adam daripada tanah. Undang-undang Islam tidak mengiktiraf margin tiruan dan bukan fakta, manusia menciptakannya untuk membezakan di antara manusia dengan manusia dan di antara ummat dengan ummat. Maka apabila kesetaaraan manusia  ialah merupakan maksud-maksud perundangan sir dalam undang-undang Islam maka ia tidak dibenarkan untuk bermuamalah dengan manusia antarabangsa yang tidak berasaskan kesaksamaan manusia. Maka berbuat baiklah pada mereka yang teraniaya dan menjaga berkenaan yang sakit dan cedera, dan menghormati  orang  yang telah meninggal, Mestilah atas dasar kemanusiaan, dan bukan menjadi atas dasar kewarganegaraan, geografi dan negara. Dan inilah yang terbukti diperuntukkan oleh undang-undang Islam. Telah diriwayatkan bahwa Nabi Shollahu ‘Alaihi wasallam sedang duduk bersama para sahaat, ketika itu pula ada seorang mayat dibawa oleh beberapa orang, kemudian Nabi berdiri menghormatinya, maka ada sebahagian orang memberi khabar bahwa jenazah ini ialah seorang Yahudi maka Nabi berkata “bukankah ini nyawa?”.

Prinsip ketiga : ialah berkenaan dengan tujuan atau prinsip yang kedua, iaitu mencapai maruah manusia dan menghormati manusia, tanpa mengira bahasa-bahasa manusia dan warna kulit mereka dan asal negara mereka, maka tidak dibenarkan atas tentera Islam khususnya dan atas kaum muslim umumnya.

Prinsip keempat : Tujuan  Sir Fiqih , ialah pengeluaran hasutan dan huru-hara sebanyak mungkin. Hasutan dan huru-hara di mata Al-Quran lebih dan lebih teruk daripada membunuh. Dan dari sini sisi undang-undang Islam telah mengesahkan pembunuhan untuk menghapuskan fitnah (hasutan). Maka apabila hasutan sudah tidak ada, tidak disahkan melanjutkan pembunuhan seperti yang sudah disebutkan dalam Al-qur’an : Dan perangilah mereka itu hingga tidak ada lagi fitnah. Dan Allah juga berkata : Jika mereka berhenti (dari memusuhi kalian), maka tidak ada (lagi) permusuhan (antara kalian dan mereka).
Hasutan ialah jangka Quran menyeluruh, termasuk semua yang membawa kepada kesukaran, huru-hara, kerosakan, saling membunuh antaramanusia, juga termasuk setiap mod tidak tinggal di mana kesucian darah rakyat dan gejala mereka dan wang mereka.


Prinsip kelima : daripada tujuan undang-undang kemanusiaan antarabangsa ialah menjaga hak-hak manusia dalam setiap perkara antarabangsa daripada perdamaian dan peperangan. Dan hak-hak ini adalah mencakup hak-hak keagamaan dan keduniawian yang dimaksudkan oleh undang-undang Islam untuk seluruh manusia. Dan perlu dinyatakan bahawa penyalahgunaan hak-hak manusia ialah sebahagian daripada fitnah (hasutan) yang membenarkan penggunaan senjata dalam beberapa kes.

Prinsip keenam : Penubuhan keselamatan dan hak-hak keamanan di dunia. Keamanan adalah asal dalam perhubungan antarabangsa diantara dar Al-islam  dan negara lainnya.
Prinsip ketujuh : daripada tujuan undang-undang islam antarabangsa ialah pencapaian kebaikan di dunia dan kemenangan di akhirat. Maka tidak ada yang dilakukan seorang muslim kecuali memiliki kesan yanh baik atau buruk dengan tujung mencapai kebaikan di dunia dan kemenangan di akhirat. Tidak dibenarkan bagi muslim --------------

Prinsip kelapan : daripada tujuan perhubungan antarabangsa yang dibangun oleh negara Islam dan antarabangsa lainnya ialah pencapaian moral dan kemulian budi pekerti yang sesuai dengan minda yang sehat dan -----
Sama ada moral dan kemulian budi pekerti yang berasal dari hukum Islam atau yang diwariskan orang-orang terdahulu. Seperti yang tertulis di musnad Imam Ahmad bahawa Nabi Shollahu ‘Alaihi wasallam  berkata : Islam menerapkan moral dan kemuliaan yang ada pada zaman Jahiliyah.

Terjemahan dari :
Kitab Mahmud Ahmad Ghozii berjudul مبادىء الفقه الدولي الإنساني, Diterbitkan oleh Daar Syaair Al islamiyyah, Beirut.
Bab Ketiga versi Arab  halaman 63 . مقارنة عامة بين مبادىء الفقه الدولي الإسلامي وضوابطه وبين قواعد القانون الدولي الإنساني.

1 komentar:

Kisah sukses said...

KISAH SUKSES SAYA JADI TKI – Ke Jepang, berkat bantuan Bpk DRS. HERMONO, M.A yang bekerja di BNP2TKI jakarta beliau selaku sekertaris utama BNP2TKI pusat no hp pribadi beliau 0853-9845-2347
kisah cerita saya awal jadi TKI
Perkenalkan Nama kisah Sukses saya menjadi TKI – Ke Jepang, berkat bantuan Bpk DRS. HERMONO, M.A yang bekerja di BNP2TKI jakarta beliau selaku sekertaris utama BNP2TKI pusat no hp pribadi beliau 0853-9845-2347
kisah cerita saya awal jadi TKI
Perkenalkan Nama Saya

Ridwan surabaya jawa timur
Disini saya akan bercerita kisah sukses yang menjadi kenyataan mimpi Beliau.
KEGIATAN SEBELUM MENGIKUTI PROGRAM.
Seperti para pemuda umumnya dan dengan kondisi ekonomi Keluarga saya yang pas-pasan saya ikut merasa prihatin dan menghendaki adanya perubahan ekonomi dalam keluarga saya. Saya lahir di salah satu kampung terpencil di kota surabaya jawa timur, dimana struktur tanah tempat kelahiran dia adalah pegunungan dengan mata pencaharian masyarakat sekitar petani dan beternak. Pengorbanan keluarga yang selama mendidik, membina dan membiayai hidup saya selama ini tak cukup hanya sekedar saya mengikuti jejak orang tua saya menjadi petani, saya harus membuktikan kepada keluarga untuk menjadi yang terbaik, tetapi dimana dan bagaimana? Sisi lain saya tau saya hanya lulusan SLTA sedangkan lowongan pekerjaan hanya diperuntukan bagi lulusan Diploma dan Strata 1.
Pada pertengahan tahun 2016 saya bertemu dengan seorang teman lama di Jalan Raya waru sidoarjo. Dia memperkenalkan saya dengan salah satu pejabat BNP2TKI PUSAT, Beliau adalah SEKERTARIS UTAMA BNP2TKI, DRS. HERMONO, M.A. Alamat BNP2TKI Jalan MT Haryono Kav 52, Pancoran, Jakarta Selatan 12770.
Saya diberikan No Kontak Hp Beliau, dan saya mencoba menghubungi tepat jam 4 sore, singkat cerita saya'pun menyampaikan maksud tujuan saya, bahwa sudah lama saya mengimpikan bisa bekerja di japang. Beliaupun menyampaikan siap membantu dengan bisa meluluskan dengan beberapa prosedur , saya rasa prosedur itu tidak terlalu membebani saya. Dari sinilah saya menyetujui nya, yang sangat membuat Aku bersyukur adalah bahwa saya diminta melengkapi berkas untuk saya kirim ke kantor beliau dan sayapun disuruh menyiapkan biaya pengurusan murni sebesar Rp. 22.500.000. Inilah puncak kebahagiaan saya yang akhirnya saya bisa menginjakkan kaki di negeri sakura japang.
Akhirnya saya mendapat panggilan untuk ke jakarta untuk dibinah selama 2 minggu lamanya, suami saya hanya diajarkan DASAR berbahasa japang. Makna yang terkandung di dalam'nya sangat luar biasa dirasakan oleh saya, tanggung jawab, disiplin, berani dan sebagainya merubah total karakter saya yang dulu cengeng dan kekanak-kanakan, walau kadangkala saya masih belum begitu yakin apakah dia bisa berangkat Ke Jepang dengan baik, akhirnya saya mendapat Contrak kerja selama 3 tahun lamanya di bidang industri.
Rasa pasrah dan khawatir menghinggapi saya saat itu, seorang anak kampung berangkat ke Jepang dengan menggunakan pesawat terbang yang sebelum belum pernah saya rasakan sebelumnya. Jangankan naik di atas pesawat melihat dari dekatpun suami saya belum pernah sama sekali.Di Bandara Soekarno Hatta kami di temani oleh petugas Depnakertrans dan IMM Japan untuk melepas keberangkatan saya, rasa haru dan air mata sedih berlinang di pipih saya pada saat saya di izinkan prtugas untuk pamit kepada keluarga yang kebetulan saya diantar oleh paman di jakarta, kami saling berpelukan dan mohon salam dan restu dari orang tua dan keluarga.
MASA MENGIKUTI PROGRAM KEBERANGKATAN DI JEPANG.
Setibanya di NARITA AIRPORT Jepang, saya dijemput oleh petugas IMM Japan yang ada di sana, dan dia diantar ke Training Centre Yatsuka Saitama-ken untuk mengikuti pembekalan sebelum di lepas ke perusahaan penerima magang di Jepang. jika anda ingin seperti saya anda bisa, Hubungi Bpk sekertaris utama BNP2TKI, DRS. HERMONO, M.A ini No Contak HP pribadi Beliau: 0853-9845-2347 siapa tahu beliau masih bisa membantu anda untuk mewujudkan impian anda menjadi sebuah kenyataan.

Post a Comment

thailand 2013

thailand 2013
phi phi and james bond island